تأثیر داروی لیراگلوتاید بر تغییر پذیری ضربان قلب بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

26 اکتبر 2016- یک تحقیق جدید نشان داد داروی لیراگلوتاید بر تغییر پذیری ضربان قلب در افرادی که بیماری دیابت نوع 2 در آنها به تازگی تشخیص داده شده است و دارای اضافه وزن و مشکلات قلبی می‌باشند، تأثیر می گذارد.

برای درک مفهوم و اهمیت تغییر پذیری ضربان قلب به لینک زیر مراجعه کنید.

تعریف تغییر پذیری ضربان قلب و توضیح فیزیولوژی مرتبط با آن

 لیراگلوتاید یک نوع آگونیست گیرنده‌ی پپتید شبه گلوکاگون-1 (GLP-1) است که به کنترل قند خون و کاهش قندخون پست پرندیال (بعد از غذا) بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این دارو توسط شرکت ویکتوزا و Saxenda به بازار عرضه شده است.

دکتر Preman Kumarathurai از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ و همکارانش به بررسی تأثیر داروی لیراگلوتاید در کنار درمان با متفورمین، بر تغییر پذیری ضربان قلب 41 بیمار و مقایسه‌ی آن با دارونما توسط یک سیستم مانیتورینگ ویژه پرداختند. همه‌ی شرکت کنندگان دارای اضافه وزن بوده و به تازگی بیماری دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده بود، همچنین این افراد به بیماری عروق کرونر(CAD) پایدار مبتلا بودند.

یافته های این تحقیق نشان داد داروی لیراگلوتاید درمقایسه با دارونما، SDNN[1](تخمین کل HRV) را کاهش می‌دهد. این داروهمچنین RMSSD[2] را کاهش ومتوسط ضربان قلب در زمان روز وشب را افزایش می‌دهد.

نویسندگان مقاله می گویند: در بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به CAD که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است، لیراگلوتاید علیرغم کاهش وزن و بهبود پارامتر‌های متابولیکی، ضربان قلب را افزایش و تغییر پذیری ضربان قلب را کاهش می دهد.

 آنها می‌گویند: مطالعه‌ی ما اولین مطالعه‌ای است که به بررسی تأثیر یک آگونیست گیرنده‌ی GLP-1 بر تغییر پذیری ضربان قلب در دراز مدت در یک محیط بالینی پرداخته است.

این تحقیق که به منظور بررسی علت ارتباط کاهش تغییر پذیری ضربان قلب و افزایش ضربان قلب با مرگ و میر قلبی عروقی انجام گردید، در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/trial-finds-type-2-diabetes-drug-liraglutide-can-affect-heart-rate-variability-92955503.html



[1]the standard deviation of beat-to-beat

[2]the root mean square of successive differences